• 1403/02/05
  • 3620

صنعت بیمه :

چگونه می توانیم در صنعت بیمه کار کنیم؟

چگونه نمایندگی بیمه می توان گرفت؟

شبکه فروش در بیمه به چه صورت است ؟

 

در چند وقت اخیر اصطلاحاتی نظیر نمایندگی بیمه ، کارگزاران ، شبکه فروش ، نماینده عمر ، بازاریابان بیمه  و موارد مشابه بیشتر شنیده می شود این کلمات چه مفهومی دارند و چه تفاوت هایی با هم دارند

شرکتهای بیمه فعال در دنیا معمولا به چهار نوع تقسیم می شوند :

الف- شرکتهای بیمه عمومی ( جنرال )

ب- شرکتهای بیمه زندگی ( مثل بیمه های عمر )

ج- شرکتهای بیمه غیرزندگی  ( مثل بیمه اتومبیل )

د- شرکتهای بیمه اتکائی

* در کشور ما شرکتهای بیمه ای که فعال هستند اکثرا از نوع عمومی بوده و فقط بعد از انقلاب شرکت بیمه دانا بصورت بیمه های زندگی فعالیت داشته و در سال 1375 بصورت عملیاتی شرکت مذکور به عمومی تغییر یافت .

** در سالهای اخیر نیز چندین شرکت بصورت تخصصی در زمینه بیمه های اتکائی تاسیس شده اند که از آن جمله می توان به شرکت بیمه اتکائی ایرانیان و امین اشاره کرد

 

فروشنده های بیمه صرف نظر از اینکه شخصیت حقیق یا حقوقی داشته باشند معمولاً در راستای ماده 66 قاون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری شکل می گیرند که اشاره می کند به عرضه بیمه صرفاً باید توسط موسسات بیمه ، نمایندگان بیمه و دلالان رسمی بیمه صورت پذیرد و بقیه افراد از ارائه این نوع خدمات منع شده و قانون گذار کلاً فعالیت سایرن را در این خصوص ممنوع کرده است.

   

 

بازاریابان بیمه :

بازاریابان بیمه معمولاً با توجه به استراتژی ها و سیاست های فروش شرکت های بیمه نظم دهی می شوند و با در نظر گرفتن آیین نامه های داخلی بکار گرفته می شوند که مطابق قرارداد و در ازای ایجاد ارتباط ، هماهنگی و جذب مشتری درصد بعنوان کارمزد از شرکت بیمه و یا واحد فروش آن  بعنوان حق الزحمه دریافت می کنند. البته در سالهای اخیر بواسطه تصویب آیین نامه 54 در شورای عالی بیمه ، به افراد با توجه به داشتن برخی شرایط امکان و اجازه بازاریابی و فروش در رشته بیمه های زندگی را داده شده است. این آیین نامه در سال گذشته با انجام تغییراتی به آیین نامه شماره 96 شورای عالی بیمه تغییر نام داده است.

 

بازاریابی و فروش :

یکی از ویژگیهای بارز خدمات و از جمله بیمه غیرملموس بودن و غیر محسوس بودن آن است بدین معنی که نمی توان آنرا مانند یک کالا قبل از خرید از نزدیک مشاهده یا لمس کرد به عبارت دیگر : کمیت و کیفیت آن قابل اندازه گیری نمی باشد .

بنابراین وظیفه عمده شبکه فروش آن است که با بهره گیری فنون بازاریابی خدمات قابل عرضه برای مصرف کنندگان را به لحاظ ذهنی قابل درک نماید و به تعبیری مزایا و محاسن استفاده از خدمات و محصول مورد نظر را برای مصرف کننده به نحوی توصیف کند که آن خدمت یا محصول برای وی قابل درک و ارزیابی باشد. شایان ذکر است که حرفه ای است ظریف و دقیق که به مهارتهای علمی، فنی ، تخصصی ، اخلاقی ، معاشرتی و همچنین روابط عمومی بالائی نیاز دارد .

 

دلال بیمه یا کارگزار بیمه :

کارگزاران بیمه اشخاصی هستند حقیقی یا حقوقی که طبق مقررات شرایط فعالیت دلالی بیمه را دارا باشند و میتوانند ضمن مشاوره به بیمه گزاران برای اخذ پوشش بیمه ای مورد نظر به هر یک از شرکتهای بیمه موجود در بازار مراجعه نمایند .

کارگزار در واقع واسطه امر بیمه گری است و میتوان گفت بجای نماینده شرکت بیمه نمایندگی بیمه گذار را به عهده دارد و از طریق مشاوره و انتخاب بهترین نرخ از شرکتهای بیمه به بیمه گذار در راستای انتخاب شرکت بیمه مورد نظر یاری میرساند .این افراد مجوز فعالیت خود را از بیمه مرکزی ایران دریافت کرده و به دو شکل حقیقی و حقوقی فعالیت می نمایند.

آیین نامه مرتبط کارگزاران که شرایط فعالیت آنها را تعیین می کند آیین نامه شماره 92 شورای عالی بیمه می باشد از آنجا که استفاده از سیستم های الکترونیکی و دیجیتالی در فروش بیمه نامه در اولویت قرار گرفته است لذا در سال 1398 به آیین نامه مذکور یک متمم اضافه شد که بر اساس آن امکان استفاده کارگزاران از سایت های فروش بیمه را مهیا می سازد.

 

نمایندگان بیمه :

نمایندگان حقیقی بصورت انفرادی فعالیت میکنند و مجوز خود را از شرکت بیمه مطبوع دریافت مینمایند و طبیعی است که کلیه شرایط شرکت بیمه را باید در چارچوب قوانین و مقررات بیمه ای قبول نمایند . این نوع دفاتر (نمایندگان بیمه) به دو شکل حقیقی و حقوقی فعالیت دارند. دستورالعمل و شرایط و نحوه کار نمایندگان شرکت های بیمه معمولاً از طریق آیین نامه 75 شورای عالی بیمه تعیین شده است و اینکه افراد چه شرایطی باید داشته باشند تا بتوانند از کد نمایندگی و مجوز فعالیت در رسته نمایندگان برخوردار شوند. چند مورد از شرایطی که متقاضیان اخذ نمایندگی باید داشته باشند را می توان علاوه بر سایر شرایط معمول ، دارای بود مدرک کارشناسی و حتی مدرک دیپلم (به شرط تایید مدیرعامل شرکت بیمه مورد نظر) ، دارا بودن سابقه کار یا شرکت در دوره های آموزشی بجای سابقه کار ، موفقیت در آزمون آداب را می توان نام برد.

 

تفاوت نمایندگی بیمه اعم ازحقیقی وحقوقی با کارگزاران بیمه

الف) نمایندگان علاوه بر کارمزد حق صدور نیز دریافت میکنند ولی کارگزاران فقط کارمزد دریافت می کنند .

ب) نمایندگان بیمه فقط با شرکت بیمه میتوانند فعالیت داشته باشند ولی کارگزاران با همه شرکتهای بیمه می توانند فعایت و همکاری داشته باشند .

ج) مجوز فعالیت نمایندگان بیمه از طریق شرکتهای بیمه و هماهنگی بیمه مرکزی ارائه می شود ولی مجوز فعالیت کارگزاران فقط از طریق بیمه مرکزی اعطاء می گردد .

 

بیمه صنعت بیمه بیمه آنلاین بیمه شین

تمامی حقوق محفوظ می باشد. طراحی و اجرا سافت سالید